julekalenderlåge no 23

Tema / Nanna anbefaler

Hver dag i december åbner vi en låge i eReolens julekalender, og bag hver låge finder du en boganbefaling til de lange vinteraftener fra eReolens redaktion. I dag, den 23. december, er det mig, Nanna, der står for anbefalingen.

 

Jeg har altid knuselsket Vladimir Nabokovs kontroversielle roman Lolita, som efter min mening har en af de mest fabelagtige indledninger i litteraturhistorien. I år har jeg så kastet mig over hans Latter i mørket – en art forløber – der er udkommet i en flot nyoversættelse som en del af forlaget Turbines klassikerserie. Og jeg tør godt sige, at jeg ikke er blevet skuffet – hør lige denne indledning:

 

Der var engang, i Berlin i Tyskland, en mand der hed Albinus. Han var rig, respektabel, lykkelig; en dag forlod han sin hustru til fordel for en ung elskerinde; han elskede; blev ikke elsket selv; og hans liv endte i en katastrofe. Det er hele historien, og vi kunne godt have ladet det blive ved det, havde det ikke været for nytten og fornøjelsen ved at fortælle den …

 

Og nøj, hvor romanen da emmer af fortællefornøjelse! Som altid hos Nabokov sidder man med følelsen af at blive trukket rundt i manegen af den listige fortæller; samtidig er romanen vanvittigt velskrevet, morsom og gribende.

 

Nye læsere kan sagtens hoppe på Nabokov-vognen her – kendere kan nyde endnu en tur!

 

God læselyst og rigtig glædelig jul,

Nanna