Tema / Redaktøren anbefaler 3 skarpe om kvinder

Jeg læser fagbøger for at forstå den verden, jeg lever i, og noget af det, som jeg særligt nørder i, er feminisme og kønnenes stilling i samfundet. Der findes et hav af gode og vigtige bøger om lige præcis det, men der findes især 3, som har været helt afgørende for mig i min forståelse af kvindens stilling i samfundet i dag. Dem vil jeg gerne dele med dig!

Kvinde, kend din Barbie og din Beauvoir

I filmen "Barbie" (2023) siger Ken, at han ikke ved, hvem han er uden Barbie. Han er skabt som sidekick til hende. Han eksisterer kun, når hun ser ham. Ken er ikke noget i sig selv. Ken kondenserer i de få linjer den feministiske filosofi, som Simone de Beauvoir præsenterer i storværket "Det andet køn".

 

Den rolle, som stakkels Ken spiller i "Barbie", er den rolle, som kvinder i følge Beauvoir har spillet i årtusinder. Manden er mennesket i bestemt ental, inkarnationen af og prototypen på et menneske. Kvinden er det andet, et sidekick, en birolle. Beauvoir skal selvfølgelig læses med historiske briller, idet vi ikke længere taler om køn som kun mand og kvinde over for hinanden. Men jeg er alligevel imponeret over, hvordan hun formår at synliggøre en årelang undertrykkende og deterministisk kvindetænkning og vise hvordan kvinden gennem historien er blevet frataget muligheden for at være aktiv målsætter i eget liv og blot er blevet betragtet som det andet, som birollen. I dag er paletten af mulige køn større, og det gør det kun mere væsentligt at tale om andethed, undertrykkelse og minorisering. Og egentlig, for nu at give Beauvoir en lidt moderniserende håndsrækning, så synes jeg faktisk, at hendes måde at tænke køn og eksistens på giver et helt fantastisk redskab til at forstå og italesætte alle kønnenes stilling med.

Kvinde, kend din historie

Med "Kvinde, kend din historie" leverer Gry Jexen en banebrydende bog, der kaster lys over de utallige, men oversete og ufortalte bidrag, kvinder har leveret til vores historie, samfund og kultur gennem tiderne.

 

Som du sikkert bemærker, mimer titlen en anden meget vigtig bog, nemlig "Kvinde, kend din krop", og jeg tror bestemt ikke, at det er ubevidst. I "Kvinde, kend din krop" lærer du kvindekroppen at kende. Når du ved, hvordan kroppen fungerer, ved du også, hvornår der er noget galt med din krop, og hvornår du måske skal søge hjælp. "Kvinde, kend din historie" kan det samme! Den kan give dig øjne at se med og mulighed for at reagere på kvindeundertrykkelse. Når du ved, at kvinder altid har været en væsentlig del af udviklingen og historiens store begivenheder og opfindelser og erkendelser, så får du et refleksionsrum, hvor du kan reagere, hvis det pludselig ikke er tilfældet. Det er en stor gave, synes jeg!

 

Kvinde, kend din ret

Hvis du er kvinde, er der 47 % større risiko for, at du kommer alvorligt til skade, hvis du er involveret i et biluheld. Det er også større rsisiko for, at du bliver behandlet med medicin, der ikke er tilpasset din krop. Eller at du bliver fejlopereret. Eller at der er for koldt på din arbejdsplads, til at du kan yde dit optimale. Eller din telefon er for stor til din hånd. Og hvorfor så det? Fordi verden er designet af mænd til mænd.

 

Den vanvittigt skræmmende og tankevækkende bog "Usynlige kvinder" dykker ned i, hvordan kvinder er blevet glemt og overset i videnskabelige studier, indretning af samfundet og produktudvikling, og hvilke alvorlige konsekvenser det kan have. Forfatteren Caroline Criado Perez samler i bogen en lang række studier og beretninger fra hele verden og viser dermed, hvor gennemgribende et problem det faktisk er, at verden designes til mænd og deres kroppe og behov.

 

Der findes mange mange flere vigtige bøger om køn og ligestilling, og jeg håber, at du har lyst til at nørde med!

God læselyst fra Mai