Tema / 5 bøger jeg aldrig glemmer

Jeg har læst så mange bøger, at de ind i mellem flyder sammen. Kender du det?

En ret stor del af de bøger, jeg har læst gennem årene, ligger som en samlet grød af gode (eller mindre gode) læseoplevelser bagerst i mit hoved, men der er naturligvis også nogle bøger, som jeg aldrig glemmer. Det er bøger, som på en eller anden måde har gjort et så stort indtryk på mig, at jeg stadig kan mærke dem flere år senere. Det er jo ikke sikkert, disse bøger vil have samme indvirkning på dig, men det kan da komme an på en prøve ... Her anbefaler jeg i hvert fald 5 bøger, som jeg aldrig vil glemme:

 

Æblemostreglementet af John Irving

Forfatteren John Irving har en ganske særlig plads i mit læse-hjerte, og det er bl.a. fordi, han kan fortælle historier, som virkelig kan mærkes og bliver hos læseren i lang, lang tid. Æblemostreglementet, som handler om den forældreløse dreng Homer Wells, er en af mine absolutte favoritter. Jeg har læst den et par gange (læs: mindst 4), og hver gang bliver jeg lige overrasket over, hvor meget jeg kommer til at holde af karaktererne. Hvis jeg kunne adoptere den forældreløse David Copperfield, så ville jeg have gjort det forlængst! Og så er der er en passage i bogen, jeg tror ca. halvvejs, som er så smukt skrevet rent sprogligt, at jeg (da jeg læste bogen første gang) tænkte "det her er det bedste, jeg nogensinde har læst". Det er da noget! Oplæsningen af lydbogen er lidt ... retro. For at sige det mildt. Men jeg vænnede mig til det.

 

Skyggebaldur af Sjón

Denne skønne bog er lige så smuk, som den er lille. Den er skrevet af den islandske forfatter Sjón, som jeg var så heldig at møde til et interview i sommer. Op til det interview genlæste jeg da lige Skyggebaldur - og hvilken fornøjelse det var! Sjón er også digter, og det mærker man tydeligt, når man læser hans små, poetiske romaner. Hver eneste sætning står og dirrer i sin egen suverænitet, så jeg får lyst til at læse den igen og igen, bare for at smage på ordene. 

 

Karitas uden titel af Kristín Marja Baldursdóttir

Jeg er egentlig ikke vild med historiske romaner, men denne roman (og efterfølgeren Karitas - Kaos på lærred) er en af undtagelserne. Her følger man den unge, islandske kvinde Karitas, som har en kunstner indeni, men ikke rigtigt får plads til at udfolde sig, da forventningerne til en kvinde på Island anno 1920 ikke lige er, at hun maler surrealistiske malerier og lever en bohemetilværelse i Paris. Jeg har svært ved at sætte ord på, hvorfor denne bog er så speciel for mig. Måske er det fordi, Karitas er lidt en antihelt til at starte med, men undervejs i romanen vokser hun med opgaven og finder styrken i det, hun dur til i stedet for at forsøge at passe ind i det noget konservative islandske samfund. 

 

The Shape of Water af Guillermo del Toro

Denne bog skal høres som lydbog, og den skal høres på originalsproget. Jeg var lidt overrasket, da jeg faldt over den på eReolen Global, for den er noget så sjældent som en bog, der er udsprunget af en film - og ikke omvendt. Filmen var jeg vild med, men bogen er endnu bedre, og så er den guddommeligt indlæst. Den kvindelige indlæser mestrer alle dialekter og accenter, og hun skifter mellem dem med en lethed, som jeg næsten ikke fatter. Og så er det bare en smuk og poetisk fortælling, som opslugte mig fuldstændigt. Jeg tror sjældent, jeg har lyttet så intenst til en lydbog, det var nærmest som om, verden stod stille imens. 

 

All the light we cannot see af Anthony Doerr 

Anthony Doerrs meget populære roman foregår under 2. Verdenskrig og fortælles fra de to børn Werner og Marie-Laures synsvinkler. Der er en utroligt fin balance i den måde, børnene oplever krigens rædsler og deres overvejelser om, hvad der er rigtigt og forkert. Historien, som jo tager udgangspunkt i virkelige begivenheder, rummer samtidig en fin lille snert af realistisk magi, hvis man kan kalde det det. For mig føltes det i hvert fald en lille smule magisk, hvordan det hele samler sig til et helt billede efterhånden som fortællingen skrider frem. 

 

Jeg håber, du kan få nogle uforglemmelige læseoplevelser her på eReolen - uanset om det er med en af ovenstående bøger eller en helt anden. 

/ Emma, redaktør på eReolen